Přejít k hlavnímu obsahu

Jak vyrobit rebarborové čatní

Jak vyrobit rebarborové čatní | recept z rebarbory. Nadbytek úrody rebarbory můžete snadno zpracovat na chutné a netradiční rebarborové čatní. Tato pikantní sladkokyselá omáčka se hodí ke grilovanému a pečenému masu i orientálním a jiným pokrmům. Přípravu rebarborového čatní navíc zvládne opravdu každý a je i velmi rychle hotové.

Co je potřeba

  • 4 hrnky na kousky pokrájené oloupané rebarbory
  • 1 malá cibule nakrájená nadrobno
  • 3/4 hrnku třtinového cukru + 1 lžíce na zahuštění
  • 1 lžička citrusového pektinu
  • 1/3 hrnku jablečného (případně vinného) octa
  • 1–2 stroužky česneku
  • 1 lžička soli
  • 1/2 lžičky chilli koření
  • 1/4 lžičky mleté skořice
  • 1/2 lžičky garam masala koření (případně směs mletého kardamomu, koriandru, pepře, římského kmínu, hřebíčku a muškátového oříšku)
  • další koření dle chuti – např. kari, sušený zázvor, čerstvé či sušené bylinky
1

Do velkého hrnce nalijeme jablečný ocet a promícháme jej s prolisovaným stroužkem česneku, solí, třtinovým cukrem, kořením a bylinkami. Vše přivedeme k varu a poté za častého míchání vaříme na mírném ohni, dokud se cukr nerozpustí.

2

Posléze přidáme pokrájenou rebarboru a cibuli. Hrnec přiklopíme pokličkou, směs opět přivedeme k varu, poté plamen stáhneme, z hrnce sundáme pokličku a za častého míchání vše dusíme na mírném ohni, dokud rebarbora nezměkne a nezačne se rozpadat na jednotlivá vlákna. Trvá to zhruba 15 minut.

3

Nakonec čatní rozmixujeme ponorným mixérem tak, aby v omáčce zůstaly malé kousky rebarbory. Čatní podle potřeby dochutíme, přisypeme 1 lžíci třtinového cukru smíchaného s citrusovým pektinem a vše necháme ještě asi 5 minut probublávat na mírném ohni.

4

Hrnec odstavíme z plotny a rebarborové čatní můžeme nechat vychladnout a poté skladovat v lednici (hodí se pro menší množství) v uzavíratelné sklenici.

Pokud připravíme větší množství čatní, je vhodné jej zavařit. Vysterilizované malé skleničky naplníme ještě horkým čatní a důkladně je uzavřeme. Poté čatní zavaříme asi 15 minut při 80 °C.

Třtinový cukr lze v receptu nahradit datlovým sirupem nebo sušenými datlemi, jež povaříme a rozmixujeme spolu s rebarborou.

Netradiční chuť omáčce dodá čerstvá máta, k orientálním pokrmům se pak hodí čerstvý koriandr, nic však nezkazíte ani tymiánem či rozmarýnem.

Do čatní můžete přidat zlaté rozinky nebo nakrájenou chilli papričku.

Autor: Jana F.
|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak udělat mrkvovou omáčku | recept
Mrkvová omáčka | recept. Mrkvová omáčka sice nepatří k nejfrekventovanějším českým jídlům, ale někdy může být příjemným zpestřením jídelníčku. Mrkvovo…
Jak udělat rajčatovou omáčku | recept
Tipy na rajčatovou omáčku pro kuchařské začátečníky. Rajčatová omáčka nemusí nutně být tou „rajskou“, která českého strávníka provází od mateřské škol…