Přejít k hlavnímu obsahu

Jak zacházet s oblečením, aby vydrželo dlouho jako nové

21. Říjen 2016

Při denním nošení oblečení se neubráníme opotřebení, záleží však na každém z nás, jestli mechanické poškození oblečení eliminujeme, nakolik tomu dovedeme předcházet a jak se celkově o oblečení staráme. V kontaktu s drsnými předměty můžeme způsobit na oblečení, zejména u pletenin zátrhy, žmolky, odřeniny. Samostatná kapitola je péče a údržba oděvu a oblečení, aby nám co nejdéle vydrželo pěkné a bylo stále jako nové. Při dobré péči, svědomitosti a trošce pracnosti si naše oblečení zachová svůj původní pěkný vzhled.

Co je potřeba

voda, prací prostředek, kolíčky na prádlo, sušička na prádlo

1

Praní je základ

Jak prádlo nebo oblečení vyperete, takového je budete mít. Praním se dá hodně pokazit i totálně oblečení zničit a opačně, šetrným vypráním si oblečení zachová dlouho nový vzhled. Pokud bez přemýšlení dáte do pračky hezký jemný svetřík, kalhoty, v kterých jste nadělali plno parády na program s teplejší vodou a navíc se ždímáním, vytáhnete z pračky hadry, které už nedáte do původního stavu. Zlámané vlákno tkaniny již nikdy nebude rovné a nadýchané. A nenapraví to ani žehlička.

2

Perte prádlo naruby

Některé části oděvu, jako třeba džíny, svetry, halenky a ostatní věci, na kterým vám záleží a jde vám o to, aby vypadaly stále pěkné, perte v pračce tak, že je nejdříve obrátíte na rub. Zabráníte jejich odírání na nežádoucích místech anebo vyblednutí barvy.

3

Nepodceňujte sušení prádla

Jak oblečení pověsíte na šňůru nebo usušíte, je rozhodujícím faktorem pro vizuální podobu oblečení. Vytahané konce triček, svetrů, košil nebo šatů, zejména u vlněných a bavlněných materiálů nevypadají dobře a estetice i vzhledu hodně uškodí. Z původně pěkného oblečení se stane nezajímavá onuce. Takové oblečení nevěšte za dolní konce, ale přeložte přes šňůru v místech průramku rukávu. Nejlépe, pokud pro to máte podmínky, usušte rozložené anebo v sušičce.

4

Jemnou halenku vyperte v ruce

Jako z hedvábí, jemná a nadýchaná halenka bude stále jako nová, když ji vyperete v ruce. I když to není nic složitého, k praní v ruce se někteří lidé nechtějí schylovat. Ale vězte, že je to ta nejlepší volba. Halenku nebo jiné jemné prádlo opatrně promačkejte v roztoku pracího prostředku s vodou a vymáchejte v čisté vodě. Nechte stéct vodu tak, že přidržíte chvíli halenku ve vzduchu – neždímejte! A pak rozložte na ručník nebo opatrně povězte přiložením v místech průramků.

5

Výběr pracího prášku

Je to jeden z důležitých aspektů, jak zachovat oblečení stále pěkné. Prací prostředek na bílé prádlo nepoužívejte na barevný typ prádla, neboť tento prostředek obsahuje bělící látky, které by barevnému prádlo uškodily. Barevné prádlo nebo oblečení by pak mohlo vypadat jako vybledlé, staré a oprané. Více čtěte v návodech Jak vybrat dobrý prací prášek a Jak používat aviváž na praní.

|
Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Jak šetřit vodou | rady
Jak vyleštit hliník
Jak čistit zlato | rady a tipy
Jak doma zvlhčit vzduch