Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat cuketovou pomazánku | recept

Jak udělat cuketovou pomazánku | recept

Cuketová pomazánka | recept. Cuketová pomazánka je báječná pochutina, které přijdou na chuť i zapřísáhlí odpůrci cuket. Cuketovou pomazánku můžeme konzumovat pár hodin po přípravě, a nebo ji sterilizací připravíme na dobu, kdy je o cukety nouze. Udělat cuketovou pomazánku není těžké, ale aby byl výsledek „patru lahodící“ je nutno dodržet doporučovaný postup. Jak udělat cuketovou pomazánku, aby se povedla?

Co je potřeba

  • velká zralá cuketa
  • jedno rajče
  • jedna cibule
  • dobrý olej
  • česnek, sůl, pepř
  • kuchyňské zařízení
1

Cuketová pomazánka je varianta na tradiční balkánský pokrm – „kaviár z baklažánu“. Někomu chutná cuketová verze dokonce ještě víc, protože na mírně nahořklou chuť baklažánu nejsme v naše zeměpisném pásmu moc zvyklí. Cuketová pomazánka namazaná na krajíčcích bílého nebo celozrnného pečiva je velmi lahodná, ale skoro chuťovou „bombou“ je cuketová pomazánka na klasické chlebové topince. Do zásoby zavařená cuketová pomazánka se tak může stát s nadšením přivítanou silvestrovskou pochoutkou.

2

Na cuketovou pomazánku využijeme především cukety, o které nikdo příliš nestojí – velké kusy, které zapomenout tiše zrály až do podoby, kdy mají tvrdou slupku, vyzrálá semena a tuhé žluté vláknité maso. Z takových „starých kusů“ je cuketová pomazánka nejlepší.

3

Velkou a zralou cuketu důkladně omyjeme (kartáčem) a rozkrojíme po délce i na šířku. Ostrou lžicí vydlabeme semena a vlákna kolem nich. Slupkou dolů naskládáme kusy cukety na suchý pečicí plech a při asi 180 stupních rozpečeme do měkka. Nebo kusy cukety naskládáme do vhodné nádoby a rozpečeme v mikrovlnné troubě. Je důležité, aby „maso“ cukety bylo dokonale měkké.

4

Rozpečenou cuketu necháme úplně vychladnout. Pak ostrou lžicí vydlabeme rozpečenou hmotu. Jestliže jsme cuketu rozpékali v mikrovlnce, zůstala na dně nádoby tekutina. Tu slijeme. V mixéru nebo ručním mixerem ve vhodné vyšší nádobě rozmixujeme cuketu na hladkou kaši.

5

Pak slabým pramínkem přiléváme olej (jako když se dělá majonéza). Mixovaná hmota začne opaleskovat a mírně tuhnout. Ještě za mixování přidáme lžičku soli a čtvrt lžičky mletého černého pepře. Hmotu přelijeme z mixeru do mísy (nebo jen vyndáme ruční mixer).

6

Spaříme a oloupeme jedno větší pevné rajské jablko, které rozsekáme na drobné kousky. Na prkénku utřeme nebo lisem prolisujeme čtyři stroužky česneku. Jednu menší cibuli nakrájíme na drobno. Rajče, česnek a cibuli vmícháme do cuketové hmoty. Ochutnáme, podle potřeby přisolíme. Pozor: tyto ingredience je skutečně třeba připravit zvlášť a doporučovaným způsobem. Kdybychom rajče mixovali, bylo by na kaši. Česnek by zůstal ve velkých kusech a cibule by mixováním zhořkla.

7

Cuketovou pomazánku dáme na několik hodin vychladit do lednice. Ztuhne a bude mít na lomu „voskový“ lesk. Nebo pomazánkou naplníme malé skleničky (maximálně objem 0,3, ideální jsou od přesnídávky) a sterilizujeme asi 20 až 25 minut při 80 stupních Celsia.

8

Cuketová pomazánka je výtečná s bílým nebo celozrnným pečivem nebo s topinkami opečenými na tuku. Na samotném chlebu je také dobrá, ale krajíc trochu rozmočí. Kdo má rád, může topinky ještě potřít česnekem. Jestliže má někdo rád „tatarák“, ale nemůže nebo nechce jej jíst, tato pomazánka z cukety na topince ho uspokojí, možná i nadchne.

Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Foto receptu na cuketovou pomazánku: autorka

Hodnocení
majka (neověřeno) | Po, 09/19/2016 - 09:35

Dobrý den, nedá se přesně říct, kolik oleje je potřeba, protože každá cuketa je jinak těžká, ale především jinak vyzrálá (suchá). Musí se to dělat jako při výrobě majonézy - přiléváte olej a šleháte. A pak najednou přijde bod tuhnutí. Orientačně počítejte s tím, že na jednu střední cuketu (délka asi 35 cm) spotřebujete minimálně decilitr oleje, možná i víc. Cuketa nesmí být vodnatá, opravdu se na to hodí "cuketoví stařešinové". Zkuste to, po vychlazení a zatuhnutí je pomazánka moc dobrá, opravdu, vážně, fakt. ;=))

kabrod (neověřeno) | St, 07/30/2014 - 09:08

no jo recept vypadá moc dobře,ale kolik dát toho oleje

Další zajímavé články

Jak si udělat domácí paštiku | recept
Domácí paštika | recept. Paštiky patří mezi oblíbené pomazánky a studené předkrmy. Jsou také vhodným doplňkem obložených studených mís. Připravují se…