Přejít k hlavnímu obsahu

Jak udělat hraběnčiny řezy | recept

Hraběnčiny řezy s jablky, to je moučník, který téměř „povinně“ patří do repertoáru českých hospodyněk. I když zní jeho název vznešeně, udělat hraběnčiny řezy není nic složitého. Na hraběnčiny řezy jsou třeba jen suroviny, které doma běžně máme, není jich moc a nejsou drahé. Nabízíme základní recept na hraběnčiny řezy a popis pracovního postupu.

Co je potřeba

  • 450 g polohrubé mouky
  • 250 g tuku na pečení
  • 1 prášek do pečiva
  • 150 g moučkového cukru
  • 4 žloutky
  • 600 g strouhaných jablek (případně ořechy či rozinky)
  • mletá skořice
  • 4 bílky
  • 150 g krupicového cukru
  • 1 vanilínový cukr
1

Hraběnčiny řezy je oblíbená variance na téma „křehké těsto, jablečná náplň, bílkový sníh“. Kde se recept na hraběnčiny řezy vzal, těžko dohledat. V klasických českých kuchařkách není, ani Maria Hajková ve své téměř všeobsažné knize Moučníky (Múčniky) recept na hraběnčiny řezy (grófkine rezy) neuvádí. Lidově se začal šířit koncem 80. let a v „devadesátkách“ zažíval asi největší slávu. Od té doby se hraběnčiny řezy objevují v nejrůznějších receptářích.

2

Recepty respektive poměry surovin na hraběnčiny řezy jsou v zásadě stejné, liší se jen gramáží. Jedná se o zkypřené křehké těsto připravené ze 400 až 450 gramů polohrubé (někdy hladké) mouky, 100 až 150 gramů cukru, čtyř žloutků a 200 až 250 gramů tuku na pečení. Náplň ze strouhaných jablek (šest kusů nebo asi 600 gramů), s případně přidanými ořechy či rozinkami, dochucena skořicí. Efekt zákusku vytváří vrstva bílkového sněhu, po níž je rozstrouhána část křehkého těsta.

3

Do zadělávací mísy odvážíme 450 gramů polohrubé mouky a rozptýlíme v ní jeden kypřící prášek do pečiva a 150 gramů práškového cukru. Do šlehací nádoby oddělíme čtyři bílky, žloutky dáme k těstu. Do mouky rozkrájíme 250 gramů tuku na pečení (Héra a podobně). Suroviny nejdřív zpracováváme v míse, když drží pohromadě, přemístíme na pracovní plochu a vypracujeme hladké těsto.

4

Z těsta oddělíme jednu čtvrtinu (podle některých předpisů jednu třetinu). Vložíme do mikroténového sáčku a dáme zmrazit. Abychom ztuhnutí v mrazničce rychlili, osvědčilo se vytvarovat kousek těsta na plocho a položit na ně nějaký zamražený plochý produkt, který máme v mrazáku – třeba balíček špenátu, je to jedno, obojí je dobře zabaleno.

5

Také druhou část těsta dáme na chvíli odpočinout do lednice. Jednak ztuhne, jedna se mouka lépe spojí se žloutky a s vodou z tuhu, takže se pak bude s těstem lépe pracovat. Mezitím oloupeme a na hrubém struhadle nastrouháme asi šest jablek. Je jich třeba asi 600 gramů, takže záleží na velikosti. Jestliže máme vlašské ořechy, můžeme jich pár oloupat a hrubě nasekat.

6

Pečícím papírem vyložíme plech (osvědčilo se). V mnoha předpisech se uvádí, že je třeba plech (nebo papír) předem vymazat a vysypat mouku. Není to třeba. I kdybychom nepoužili pečící papír, těsto na hraběnčiny řezy (jakož i jiná křehká těsta) obsahuje hodně tuku a nepřichytí se k plechu. Těsto vyválíme na pomoučené ploše, přeneseme na plech a pomocí válečku (nebo i prsty) roztáhneme po celé ploše.

7

Ze čtyř bílků vyšleháme tuhý sníh. Jednotlivé předpisy se liší v přídavku cukru – v některých postupech není cukr do sněhu vůbec uváděn. Může to být ale jen prvotní chybou – opomenutím, která se kopírováním geometricky šíří. Protože sníh bez cukru není nijak chutný, a navíc cukr bílky zpevní, zašleháme do bílků (když už je sníh trochu našlehaný) 150 gramů krupicového cukru a jeden celý vanilínový cukr.

8

Na vyválenou placku naneseme ve stejnoměrné vrstvě strouhaná jablíčka. Posypeme je mletou skořicí. Protože je těsto i sníh slazené, není třeba jablka doslazovat. K jablkům můžeme přidat vlašské ořechy nebo rozinky. Cukrářskou stěrkou opatrně naneseme po celé ploše vyšlehaný sníh. Z mrazáku vezmeme odložené těsto a za použití struhadla s velkými oky je rovnoměrně rozstrouháme po sněhové vrstvě.

9

Plech s hraběnčinými řezy dáme do mírně vyhřáté trouby a při teplotě asi 170 až 180 stupňů Celsia. Pečeme zvolna, aby se sníh co nejvíc propekl. Když je povrch moučníku zlatohnědý, jsou hraběnčiny upečené i zespod. Doba pečení je asi 35 až 40 minut. Kdybychom řezy příliš rychle, sníh by pak rychleji klesl. Upečený moučník necháme chvíli zchladnout.

10

Hraběnčiny řezy nakrájíme na úzké podlouhlé kousky, aby se na šířku vešly do pusy a daly tak dobře ukusovat. Podáváme je pokud možno co nejčerstvější. Čerstvé sotva zchladlé hraběnčiny řezy skýtají všechny požitky: křehké těsto, vlhká ovocná nádivka a nadýchaná krustička ze zapečeného bílku a kousíčků těsta. Hraběnčiny řezy s jablky jsou sice velmi chutné i třeba druhý den, ale sníh od jablek zvlhne, klesne. Ovšem kdo má rád „vlhké“ buchty, nebude mu to vadit.

  • Sníh ze čtyř bílků, zejména jsou-li vejce malá, vystačí jen taktak. Jestliže máme nějaké vyšetřené bílky, klidně můžeme dva tři přidat, aby byla vrstva sněhu vyšší.
  • Jestliže někdo ze čtenářů zná historii a původ receptu na hraběnčiny řezy, prosíme, sdělte je v diskusi, určitě se všichni rádi poučíme.

Pozor, na vlašské ořechy má čím dál víc lidí alergii.

Autor: jezzina | Zobrazit autorská práva

Foto k článku a receptu na hraběnčiny řezy s jablky | recept (jez)

Hodnocení
HanaKvapilová (neověřeno) | Út, 11/17/2015 - 18:47

Vyzkouším ty ořechy. A nemáte něco jak se správně používají mandle: Díky HanaK,,

Díky za výborný tip, ořechů i jablek se letos urodilo hodně, tak určitě vyzkouším.

Wiehartova (neověřeno) | Ne, 02/22/2015 - 11:27

Dávám 30dkg hl mouky,25dkg tuku na pečení,25dkg cukru a 20dkg pomletých ořechů ostatní je stejné.Toto ořechové těsto je výborné budete chrochtat blahem

nikol (neověřeno) | Ne, 11/23/2014 - 13:38

vynikaíci.tento tvarohový řez je velmy vynikající všem chutnal.

Paní Dušánková, děkujeme za Vaše tipy. Když jsem přečetla "tvaroh", hned jsem si představila, že bych pod vrstvu tvarohu "mázla" tenoučkou vrstvu pikantní zavařeniny, jen maloučko, jen pro osvěžení. Osobně určitě vyzkouším, a věřím, že i ostatní čtenářky. (jez)

Další zajímavé články

Recept na jablečné řezy. Jablečné řezy jsou zákusek, kterého nesníme najednou velké množství. Připravujeme jej jako „sváteční“ mls. Příprava jablečnýc…