Přejít k hlavnímu obsahu

Jak upéct rybízový koláč s drobenkou | recept

Rybízový koláč s drobenkou je oblíbený pro pikantní kombinaci chutí – ostrý aromatický rybíz doplňuje jemná sladkost drobenky. Přinášíme jeden z mnoha receptů, jak upéct rybízový koláč s drobenkou. Protože drobenka i těsto v tomto typu obsahují cukr a pšeničnou mouku, recept není vhodný pro diabeticky a celiaky. Domácí rybízový koláč s drobenkou v receptu krok za krokem.

Co je potřeba

Kynuté těsto podle návodu
Půl kilogramu čerstvého nebo zmrazeného rybízu
Drobenka
Pečící trouba

1
Na rybízový koláč s drobenkou jsou vhodná těsta, která jsou při výrobě pevnější – křehká těsta lineckého typu, kynutá těsta. Na rybízové koláče (bublaniny) z třeného nebo piškotového těsta se drobenka obvykle nedává, protože drobný rybíz při pečení do těsta více či méně zapadne. Rybíz čerstvý a mražený je při výrobě rybízového koláče s drobenkou zcela rovnocenný.
2
Kynuté těsto na rybízový koláč s drobenkou připravíme z půl kilogramu hladké nebo polohrubé mouky, 100 gramů tuku na pečení (Hera a podobné margaríny), dvou žloutků nebo jednoho celého vejce, 100 gramů cukru, 30 gramů droždí, čtvrt litru mléka, čtvrt lžičky soli, citronové kůry ze čtvrtky citronu a jednoho vanilinového cukru.
3
Do hrnku s vlažným mlékem dáme trochu mouky a cukru (tak po jedné lžíci) a droždí. Rozmícháme a necháme „oživit“. V míse smícháme mouku s cukrem a se solí. Rozhehřeje tuk, ale nesmí být horký. Do mouky rozklepneme jedno celé vejce nebo dáme dva žloutky, přilijeme v mléce vzešlé kvasnice a vlahý tuk. Vypracujeme hladké těsto, které se nelepí na stěny mísy. Elektrický hnětač (ruční nebo stolní) práci výrazně usnadní.
4
Těsto přikryjeme čistou utěrkou a dáme je kynout na teplejší místo (třeba na stůl k radiátoru). Ze sta gramů polohrubé mouky, sta gramů moučkového cukru a 50 gramů másla vytvoříme drobenku. Můžeme ji dochutit vanilkou nebo vanilinovým cukrem nebo mletou skořicí, která se k rybízu velmi dobře hodí.
5
Přebereme a odstopkujeme rybíz (otrháme kuličky z hrozinku). Když používáme zmrazený rybíz, vyndáme ho z mrazáku, aby trochu povolil. Ale nerozmrazujeme v mikrovlnce ani jinak.
6
Zapneme troubu (na nejvyšší stupeň), aby byla řádně předehřáta.
7
Z těsta vyválíme placku a přeneseme ji na tukem vymazanou formu nebo na plech. Nebo je možné těsto přímo do formy nebo na plech rukama roztáhnout (méně pracná varianta). Na těsto hustě nasypeme kuličky rybízu. Na rybíz rozdrobíme drobenku.
8
Rybízový koláč s drobenku vložíme do trouby na prostřední příčel. Teplotu stáhneme na 200 stupňů. Rybízový koláč s drobenkou pečeme přibližně 25 minut. Stav upečenosti zjistíme pohledem – když jsou kraje koláče ve správné barvě, je celý koláč upečený. Troubu ale prvních deset minut neotevíráme.
9
Rybízový koláč s drobenkou necháme vychladnout na plechu. Je lepší podle potřeby z plechu ukrajovat než celý koláč hned rozkrájet. A když rybízový koláč s drobenkou z nějakého důvodu musíme rozkrájet hned, neklademe pokud možno jeho kousky na sebe, protože pak vlhnou a bortí se.
Autor: eliska1544 | Zobrazit autorská práva

Fotografie receptu na rybízový koláč s drobenkou pořídila autorka.

Hodnocení

Diskuze k článku

Další zajímavé články

Obrázek není k dispozici
Jak udělat posvícenské koláče
Buchty, koláče, vánočky či koblihy z kynutého těsta ve vás jistě vyvolají vzpomínky na babiččiny šikovné ruce a na mládí plné radosti a dobrot. Zkuste…
Jak udělat rybízový džem | recept
Recept na domácí džem z rybízu. Rybízový džem je zřejmě nejčastěji připravovanou domácí zavařeninou. Úroda rybízu bývá vždy dobrá, a nám to prostě ned…